5. Pochopte a buďte pochopeni
Nejdříve se snažte pochopit, potom být pochopeni – tak zní pátý ze 7 návyků, který je klíčem k efektivní komunikaci. Pro osvojení si 5. návyku je třeba rozvíjet důvěryhodnost (mít dobrý charakter a plné citové konto u druhých), empatické naslouchání a odnaučit se radit před tím, než pochopíme příčiny. Až poté se nám lidé mohou beze strachu otevřít.
Jestliže chceme pochopit, rovněž potřebujeme mít dostatek vnitřní jistoty, poctivosti, sebedůvěry, trpělivosti a respektu.
—
Empatické naslouchání
- nasloucháme s láskou, upřímně chceme pochopit
- snažíme se co nejvíce vcítit do úhlu pohledu druhého
- chápeme na rozumové i emocionální úrovni (to ale neznamená, že musíme souhlasit)
- používáme sluch, zrak, srdce, obě mozkové hemisféry
- sledujeme slova, emoce, řeč těla
- hledáme smysl a význam sdělení
- do sdělení nepromítáme své zkušenosti
Během naslouchání můžeme vyjádřit obsah slov i pocitů, abychom se ujistili, že jsme druhému porozuměli.
Empatickým nasloucháním můžeme přispět na citové konto a vytvářet příznivé prostředí.
Až když známe situaci, potřeby a problém druhého, můžeme nacházet řešení.
—
A nakonec nezapomeňme být pochopeni (vyžaduje odvahu) : )